آیا گفتن یک دروغ باعث می‌شود که با احتمال بیشتری دوباره دروغ بگوییم؟ در چه فصل‌‌هایی احتمال طلاق بیشتر است؟ آیا ممکن است ریسک کردن واگیر باشد؟ در سال ۲۰۱۶، محققان این پرسش‌‌ها و پرسش‌‌های مشابه دیگری را بررسی کرده‌اند که بینش جالبی از طبیعت انسان را به همراه داشته است.

در این مطلب هشت نمونه از جذاب‌ترین مسائل در مورد طبیعت انسان در سال ۲۰۱۶ را بیان می‌کنیم. این موارد در نگاه اول زمینه اجتماعی دارند ولی دانشمندان علوم طبیعی به آنها رسیدگی کرده‌اند و آنها را پاسخ داده‌اند.

صرف‌نظر از درستی یا نادرستی پاسخ‌های دانشمندان به آن، وارد شدن هنجارهای اجتماعی به علوم طبیعی خود بسیار جالب توجه است. ما در این مقاله هشت نکته جالب در مورد طبیعت انسان را با شما مرور خواهیم کرد.

رازهای کشف شده طبیعت انسان در سال ۲۰۱۶

طبیعت انسان

دانشمندان ژن‌‌های مربوط به روابط اجتماعی انسان‌‌ها را کشف کرده‌اند

در پژوهشی که در مجله نیچر (Nature) در ماه اوت منتشر شد، محققان ژن‌هایی را که مسئول رفتار اجتماعی می‌باشند، شناسایی کردند. این پژوهش افراد مبتلا به سندرم ویلیامز را نیز دربرمی‌گیرد، یک اختلال نادر ژنتیکی که باعث می‌شود افراد بیش از حد خواستار برقراری روابط اجتماعی باشند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این ویژگی به دلیل نبود مجموعه ای از ۲۵ ژن بر روی کرومزوم ۷ به وجود می‌آید.

روابط اجتماعی

یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: “من بسیار شگفت زده شده‌ام که چگونه یک نقص ژنتیکی، که بر اثر کمبود کوچکی در یکی از کروموزوم‌‌های ما به وجود می‌آید، می‌تواند ما را دوستانه‌تر، همدل‌تر و پذیرای تفاوت‌‌ها بگرداند. محققان دریافته‌اند که برخی از سلول‌‌های عصبی در مغز افراد مبتلا به سندرم ویلیامز شاخه‌‌های بیشتری دارد، که ممکن است توضیحی برای ماهیت اجتماعی آن‌‌ها باشد.

لبخند ساختگی شما را شادتر نمی‌کند

در نهایت دانشمندان مطالعه‌ای در سال ۱۹۸۸ را که بیان می‌کرد، لبخند ساختگی می‌تواند باعث ایجاد احساس شادی شود را رد کردند. در تحقیق جدید، که در ماه اکتبر در مجله علوم روانشناسی منتشر شد، آزمایشی در ۱۷ آزمایشگاه، شامل ۱۸۹۴ شرکت کننده انجام شد ولی هیچ مدرکی برای اثبات آن فرضیه پیدا نشد.لبخند ساختگی

با این حال، محقق اصلی تحقیق انجام شده در سال ۱۹۸۸، روانشناسی به نام فریتز استرک از دانشگاه وورتسبورگ آلمان، استدلال کرده است که شرایط تکرار آزمایش تا حدی تغییر کرده بود که با آزمایش اصلی تفاوت داشت و به همین دلیل نتیجه درست بدست نیامده است.

دروغ گفتن باعث دروغ‌‌های بعدی می‌گردد

دروغ

با توجه به تحقیقاتی که در ماه اکتبر در مجله علم اعصاب نیچر(Nature) منتشر شد، پس از اینکه شخصی دروغ بگوید، حساسیت مغز به دروغ و عدم صداقت کم می‌شود. زمانی که محققان فعالیت مغزی شرکت کنندگان را زیر نظر قرار دادند، دریافتند که الگوها نشان می‌دهد که با گذر زمان و تجربه رفتار نادرستی مثل دروغ، حساسیت مغز کمتر می‌شود و واکنش عاطفی به عمل نادرست کاهش می‌یابد.

چرا قربانیان تجاوز جنسی وجود آن را دیر اعلام می‌کنند؟

قربانی

یک استاد انسان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا که مشاور و مربی جلوگیری از آزار و اذیت جنسی می‌باشد، گفته است که صبر زنان برای اعلام این مساله به این معنا نیست که داستان‌‌های آن‌‌ها نادرست باشد. او در مصاحبه با مجلات گفته است که رفتار جامعه با قربانیان زن می‌تواند دلیلی باشد که آن‌‌ها مشکلاتشان را زودتر بیان نمی‌کنند. دلیل دیگر ممکن است جلوگیری از شرم و دردی باشد که بازگو کردن این مساله به همراه دارد.

چگونه نسبت جنسیتی نرخ ازدواج را تحت تاثیر قرار می‌دهد

ازدواج

به دنبال به ازدواج هستید؟ اگر شما یک زن هستید، اگر در شهری با نسبت مردان بیشتر زندگی می‌کنید، ممکن است شانس بهتری داشته باشید. در پژوهشی که در اوایل سال جاری منتشر شد، محققان اطلاعات سرشماری ایالات متحده را در ۲۸۰۰ شهر در تمام ۵۰ ایالت مورد بررسی قرار دادند تا نسبت جنسیتی، نرخ ازدواج و مسائلی از این قبیل را بررسی کنند.

آن‌‌ها دریافتند که در شهرهایی که در آن مردان ۵۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، در مقایسه با شهرهایی که زنان ۵۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، به طور متوسط درصد ازدواج حدود ۱۰ درصد بالاتر بوده است.

نویسنده این پژوهش که یک محقق فوق دکترا در انسان شناسی در دانشگاه یوتا می‌باشد، گفته است که محققان گمان می‌برند که دلیل آن نظریه “بازار جفت گیری” می‌باشد که جنسی با جمعیت کمتر قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت.

فصل‌‌های سال ممکن است بر تعداد طلاق تاثیر بگذارند

طلاق

یک مطالعه ۱۴ ساله بر روی آمار طلاق در ایالت واشنگتن نشان داده است که نرخ طلاق دو بار در سال، در ماه‌های مارس و اوت، به حداکثر می‌رسد. محققان با بررسی داده‌‌ها از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵، طبق الگوهای پیدا شده بیان کرده‌اند که احتمالا زوجین امیدوارند تا بتوانند روابط خود را در طول تعطیلات زمستان و تابستان حل کنند.

با این حال، پس از تعطیلات،  ممکن است ناامید شوند و کارشان به طلاق بیانجامد. دلیل تاخیر پس از تعطیلات چیست؟ پژوهشگران گفته‌اند که ممکن است در این مدت زوجین در حال انجام امور مالی و یا آماده کردن کارهای قبل از طلاق باشند.

احتمال خیانت در سنین خاصی بیشتر است

خیانت

در گزارشاتی که در ماه اوت منتشر شده است، بیان شده احتمال خیانت قبل از ۳۹ سالگی دو برابر می‌باشد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در اواخر هر دهه زندگی، مثلا ۲۹ یا ۴۹ سالگی، احتمال خیانت بیشتر است.

پیش از این نیز، در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ توسط محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نتایج مشابهی پیدا شده بود. با بررسی کاربران یک سایت دوستیابی آنلاین، معلوم شد که خیانت در افرادی با سنین ۲۹، ۳۹، ۴۹ و غیره بیشتر رخ می‌دهد. بررسی‌‌ها نشان داده است که به احتمال زیاد در این سنین مردم به فکر می‌افتند که آیا زندگی شان معنادار بوده است یا نه و به همین دنبال تغییرات هستند.

ریسک کردن می‌تواند واگیر باشد

ریسک

طبق مطالعات انجام شده رفتارهای پرخطر ممکن است مسری باشند. یافته‌‌ها نشان می‌دهند که هنگامی که فردی به طور مداوم رفتارهای مخاطره آمیز افراد دیگر را مشاهده کند، ریسک پذیری او به طور مستقیم می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

Source: livescience